syysk. 22, 2016

Yritykset maksavat laskut kuluttajia säntillisemmin

Yritykset noudattavat kuluttajia paremmin erityisesti paperi- ja sähköpostilaskujen eräpäiviä. Verkkolaskut kuluttajat maksavat yhtä täsmällisesti kuin yritykset.
caption

 

Suomalaiset yritykset noudattavat laskujen eräpäiviä selvästi paremmin kuin kuluttajat. Lindorff Analyysi -tilastovertailun mukaan yritykset maksoivat huhti-kesäkuussa 82 prosenttia laskuista käytännössä eräpäivään mennessä eli viimeistään kaksi pankkipäivää eräpäivän jälkeen. Kuluttajat maksoivat laskuista ajallaan 70 prosenttia. Viimeistään 30 päivää eräpäivän jälkeen yrityslaskuista oli maksettu 96 prosenttia, ja kuluttajalaskuista 90 prosenttia.

Maksukäyttäytymisessä on suuria eroja eri laskutusmuotojen välillä. Paperilaskuista kuluttajat maksoivat ajallaan 71 prosenttia, kun vastaava osuus yrityksillä oli 82 prosenttia. Sähköpostiin lähetetyistä laskuista kuluttajat maksoivat eräpäivään mennessä 46 prosenttia, yritykset 71 prosenttia. Sitä vastoin verkkolaskut maksettiin yhtä tehokkaasti: kuluttajien e-laskuista ajallaan tuli maksetuksi 88 prosenttia. Yritysten verkkolaskujen kohdalla vastaava osuus oli vain hieman suurempi, 90 prosenttia.

– Näinkin suuret erot maksamisessa laskutustapojen välillä osoittavat, että iso osa kuluttajien maksuviiveistä johtuu unohduksista tai siitä, että elämässä on eräpäivinä muitakin tärkeitä asioita kuin laskun maksu. E-lasku on kuluttajalle yritysten ostoreskontran kaltainen tukipalvelu, joka auttaa huolehtimaan, että lasku tulee eräpäivänä maksetuksi, Lindorffin myyntijohtaja Juho Ylinen sanoo.

Kaikki verkkolaskut maksetaan

Käytännössä kaikki verkkolaskut maksettiin loppuun viimeistään kuukausi eräpäivän jälkeen. Sitä vastoin sähköpostilaskut hidastavat maksuja erityisesti kuluttajilla. Sähköpostilaskuja oli huhti-kesäkuussa 11 prosenttia kaikista Lindorffin laskutuspalvelussa toimitetuista kuluttajalaskuista. E-laskujen ja suoramaksujen osuus oli 30 prosenttia.

– Kuluttajien kannattaisi olla aktiivisempia ja huomata käyttää oman maksukäyttäytymisen kannalta parasta laskutustapaa. Myös yrityksissä pitäisi miettiä eri laskutusmuotojen totaalikustannuksia, ja sitä, miten monessa mielessä helppoa sähköpostia voisi tehostaa esimerkiksi puhelimeen lähetetyillä muistutusviesteillä, Juho Ylinen sanoo.

Maksuajat parantuneet alkuvuodesta

Kolmen kuukauden tarkastelujakson lopussa yrityslaskuista oli maksamatta vain prosentti. Vastaava osuus kuluttajalaskujen kohdalla oli 4 prosenttia. Kokonaan maksamatta jääneet laskut olivat paperi- ja sähköpostilaskuja.

Laskujen maksuajat ovat parantuneet hieman alkuvuodesta, etenkin eräpäivän jälkeen: Huhti-kesäkuussa laskuista 94 prosenttia maksettiin viimeistään 30 päivää eräpäivän jälkeen, kun vastaava osuus tammi-maaliskuussa oli 90 prosenttia.

Tilastot perustuvat otokseen Lindorffin asiakasyritysten laskutusta huhti-kesäkuussa. Otos kattoi noin 700 000 laskua eri toimialoilta. Tilastot on julkaisu osana Lindorff Analyysi -julkaisua, jonka voi ladata verkosta täältä

Lisätietoja:

Juho Ylinen, myynti- ja markkinointijohtaja, Lindorff Oy
puh. 050 550 6077

;