Henkilötietojesi suoja Lowellissa

Tietojesi huolellinen käsittely ja suojaaminen on meille tärkeä asia. Haluamme myös omalta osaltamme myötävaikuttaa siihen, että tunnet omat oikeutesi tietojesi käsittelyyn liittyen.

Lowellin tarkoituksena on auttaa ihmisiä ja yrityksiä pitämään luotot hallinnassa, ja palvelumme perustuvat vuorovaikutukseen ihmisten kesken.

Tietosuojasivulla kerromme, miten käsittelemme henkilötietoja silloin kun kohtaat meidät asiakkaana, palvelukumppanina tai työnhakijana. Löydät täältä tietoa omista oikeuksistasi ja myös sähköisen lomakkeen omien tietojen tarkistamiseksi.

Löydät sivulta tietosuojavastaavaamme yhteystiedot. Voit antaa hänelle palautetta tietosuojaselosteestamme, ja siitä, miten sitä voisi mielestäsi parantaa.

Tutustu myös verkkovierailuja koskevaan tietosuojaan.

Tietosuojakäytännöt sivustolla

MIHIN TARKOITUKSEEN KERÄÄTTE JA KÄYTÄTTE HENKILÖTIETOJA?

Käytämme asiakkaidemme, toimeksiantajiemme ja työnhakijoiden henkilötietoja eri tarkoituksissa. Näitä tarkoituksia ovat: 1) maksamattomien laskujen ja velkojen perintä, 2) ostosten maksamiseen liittyvä luotonanto ja maksuajan myöntäminen (lasku- ja erämaksupalvelu), 3) luottotietopalvelujen tuottaminen toisille yrityksille, 4) asiakassuhteiden hoito ja markkinointi sekä 5) uusien työntekijöiden rekrytointi. Käsittelemme tietojasi vain kun siihen on lainmukainen peruste.

Käytämme henkilötietoja myös kun hoidamme laskutusta toisen yrityksen puolesta palvelukumppanina. Näissä yhteyksissä toimimme henkilötietojen käsittelijänä, ja lisätietoja tietojen käsittelystä saat tällöin laskuttavalta yritykseltä (rekisterinpitäjältä).

PERINTÄ

Käytämme henkilötietoja silloin kun maksua ei ole suoritettu alkuperäisen sopimuksen ehtojen mukaan. Tietojen käsittelyn tarkoituksena on tällöin erääntyneen maksun tai velan perintä, joka voi perustua asiakkaamme eli laskuttajan/velkojan antamaan toimeksiantoon tai siihen, että olemme ostaneet velan perintätarkoitusta varten.

Henkilötietoja voidaan käyttää perinnässä eri tilanteissa ja tarkoituksissa. Tietoja käsitellään ns. vapaaehtoisen perinnän sekä oikeudellisen perinnän suorittamiseksi, johon kuuluu myös rikos-, riita-, maksukyvyttömyys- ja hakemusasioiden hoitamista. Käytämme tietoja kun käsittelmme maksuja ja kun raportoimme perinnästä toimeksiantaja-asiakkaalle, viranomaisille (esim. ulosottoviranomaisille ja tuomioistuimille) ja maksuhäiriörekisteriä ylläpitäville luottotietoyhtiöille.

Hyvä asiakaspalvelu on keskeinen osa asiakaslähtöistä perintää. Käytämme henkilötietojasi palvelutilanteiden hoitamiseen ja todentamiseen, maksuvaihtoehtojen tarjoamiseen ja maksujärjestelyistä sopimiseen. Hyödynnämme asiakastietoja myös asiakkaiden palvelukäyttäytymisen tutkimisessa, tilastotarkoituksissa sekä palvelujen kehittämisessä, mihin liittyy henkilöstön kouluttaminen.

Käsittelemme henkilötietoja perinnän suunnittelua avustavassa profiloinnissa. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että voimme ohjata perinnän toimenpiteitä tapauskohtaisesti asiakashistoriatietojen perusteella tuotetun, tulevaa maksukäyttäytymistä ennustavan pisteytyksen avulla. Käytämme tietoja myös perintätarkoitusta varten ostettavien velkakantojen analysointiin.  

Lisäksi laki asettaa meille esimerkiksi asiakkaan tuntemiseen, kirjanpitoon ja rahanpesun torjuntaan liittyviä velvoitteita, joiden täyttäminen edellyttää henkilötietojen käsittelyä.

Henkilötietoja, jotka liittyvät ostamiemme velkojen maksamiseen käytetään myös omaan luotonantoomme liittyvässä päätöksenteossa. 

LUOTONANTO

Myönnämme ostosten maksamiseen ja rahoittamiseen tarkoitettuja kertaluottoja lasku- ja erämaksupalvelussamme. Näissä yhteyksissä henkilötietojen käsittelyn tarkoitus on luotonanto eli luoton tai maksuajan myöntäminen. Käytännössä tietoja käytetään ennakkoluottopäätösten sekä varsinaisten luottopäätösten tekemiseksi. Luottopäätös tehdään tietojen automaattisen arvioinnin perusteella. Tietojasi käytetään myös, kun raportoimme päätöksistä kauppiasasiakkaallemme.

Asiakaspalvelumme palvelee asiakkaita luottoihin ja maksamiseen liittyvissä asioissa. Käytämme tällöin tietojasi asiakaspalvelutilanteiden hoitamiseen ja todentamiseen, laskutukseen ja perintään, palvelujen kehittämiseen, markkinointiin sekä henkilöstön kouluttamiseen. Tietojasi voidaan käyttää myös suoramarkkinointiin.

Maksukäyttäytymiseen liittyviä asiakashistoriatietoja käytetään myös perintätarkoitusta varten ostettavien velkojen analysoinnissa sekä tilastointitarkoituksissa.

Lainsäädäntö sekä viranomaisohjeet asettavat meille kuten muillekin luotonantajille velvoitteita, joiden täyttämisessä tarvitaan henkilötietoja. Nämä velvoitteet liittyvät asiakkaan tunnistamiseen, kirjanpitoon, rahanpesun torjuntaan, väärinkäytösten ehkäisemiseen sekä riskienhallintaan.

LUOTTOTIETOPALVELUT 

Käsittelemme ja välitämme henkilöiden tietoja sekä yritysten vastuuhenkilöiden tietoja luottotietopalveluissamme, joita tuotamme sopimuspalveluna muille luotonantajayrityksille. Käsittelemme henkilötietoja tässä yhteydessä henkilön tunnistamiseksi ja luottokelpoisuutta kuvaavien tietojen välittämiseksi. Palveluilla tuetaan asiakasyrityksemme luottopäätöksentekoa.

Tietoja käsitellään myös asiakasraportoinnissa, asiakaspalvelussa, palvelun kehittämisessä, henkilöstön kouluttamisessa sekä tilastotarkoituksissa.

Käytämme henkilötietoja myös luottotietopalveluja koskeviin lakisääteisiin velvoitteisiin, mm. luottotietokyselyjen tallentamiseen ja raportointiin pyydettäessä.

ASIAKKUUKSIEN HOITO JA MARKKINOINTI

Käsittelemme ja tallennamme henkilötietoja toimeksiantaja-asiakkaan / asiakasta edustavan henkilön tunnistamiseen, sopimussuhteen hoitamiseen, asiakassuhteeseen liittyvään yhteydenpitoon ja viestintään, palvelujamme koskevaan raportointiin sekä verkko- ja extranetpalvelujemme käyttäjien tunnistamiseen.

Käytämme ammattirooliin liittyviä henkilötietoja myös yrityksille suunnattujen palvelujemme myynnissä, markkinoinnissa ja suoramarkkinoinnissa.

REKRYTOINTI

Käsittelemme ja tallennamme henkilötietoja meille lähetettyjen työhakemusten läpikäymisessä, työhakuun liittyvissä haastatteluissa sekä työsopimuksen solmimisessa.

MILLÄ PERUSTEELLA KÄSITTELETTE TIETOJANI?

Käsittelemme henkilötietoja vain silloin, kun siihen on lainmukainen peruste. Usein tietojen käyttö perustuu toimeksiantaja-asiakkaamme kanssa tehdyn sopimuksen tai ns. oikeutettujen etujen toteuttamiseen. Yleensä tietojen käsittelyyn ei siis tarvita suostumustasi.

PERINTÄ

Perinnässä henkilötietojen käsittely perustuu maksua koskevan sopimuksen toteuttamiseen. Tietojen käsittely ei siis edellytä suostumustasi, vaan perusteena on aiemmin tekemä sopimus joko asiakkaamme tai Lowellin kanssa.

Henkilötietoja käytetään perinnässä myös yleisen edun toteuttamiseksi. Maksamattomien laskujen ja velkojen asiakaslähtöinen, ammattimainen perintä mahdollistaa luotonantoon perustuvan talouden toiminnan vähentämällä luotonannon häiriöitä ja luottotappioita. Hyvin toimivat perinnän palvelut turvaavat tasapuoliset luotonsaannin mahdollisuudet sekä kohtuulliset luottokustannukset kuluttajille ja yrityksille.

Joissakin tilanteissa tietojen käsittely perustuu lakisääteisten velvoitteiden noudattamiseen. Näitä ovat mm. asiakkaan tunnistaminen, rahanpesun torjunta, viranomaistiedusteluihin vastaaminen sekä kirjanpito.

Voimme käsitellä henkilötietojasi myös antamasi suostumuksen perusteella. Tällöin kyseessä ovat sinulta saamamme lisätiedot, jotka voivat koskea esimerkiksi terveydentilaasi. Suostumuksellasi voimme myös luovuttaa tietojasi kolmansille osapuolille. Ilman suostumustasi emme anna henkilötietoja sivullisille.

Käsittelemme henkilötietojasi myös oikeutettujen etujemme perustella. Ne liittyvät liiketoiminnan harjoittamiseen ja asianmukaisten, asiakkaidemme tarpeisiin vastaavien perintäpalvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen.

LUOTONANTO

Ostoksiin sidotussa kertaluotonannossa (lasku- ja erämaksupalvelussa) henkilötietojen käsittely perustuu yleensä luottoa koskevan sopimuksen toteuttamiseen tai sopimusta edeltävään palvelupyyntöön (esim. ennakkoluottopäätös).  

Käsittelemme tietojasi myös oman sekä kauppiasasiakkaamme ns. oikeutettujen etujen toteuttamiseksi.  Ne liittyvät liiketoiminnan harjoittamisen ja asianmukaisten, asiakkaiden tarpeisiin vastaavien maksutapapalvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen.

Käytämme henkilötietoja myös täyttääksemme laissa meille asetut velvoitteet. Näihin velvoitteisiin perustuu tietojen käsittely mm. asiakkaan tunnistamisessa, rahanpesun torjunnassa, viranomaisraportoinnissa ja kirjanpidossa.

Henkilötietojen käsittely saattaa joissakin tapauksissa perustua myös antamaasi suostumukseen. Tällöin sinulla on milloin tahansa oikeus peruuttaa antamasi suostumus, jonka jälkeen lopetamme henkilötietojesi käsittelyn.

LUOTTOTIETOPALVELUT

Luottotietopalveluissamme henkilö- ja vastuuhenkilötietojen käsittely ja välittäminen perustuu lakisääteisten velvoitteiden noudattamiseen (esim. luottotietolaki) sekä ns. oikeutettujen etujemme toteuttamiseen – käytännössä palvelumme toteuttamiseen, kehittämiseen ja laadunvarmistukseen siten kuin olemme asiakasyrityksemme ja luottotietoyhtiöiden kanssa sopineet.

ASIAKKUUKSIEN HOITO JA MARKKINOINTI

Sopimusasiakassuhteissa henkilötietojen käyttö perustuu meidän ja asiakkaamme välisen palvelusopimuksen tekemiseen ja toteuttamiseen sekä palvelukumppanuuksiin liittyvien ns. oikeutettujen etujen toteuttamiseen. Näitä oikeutettuja etuja ovat tässä yhteydessä viestintä sekä yritysasiakkaille suunnattu palvelujen markkinointi ja suoramarkkinointi.

Henkilötietoja käytetään myös lakisääteisten velvoitteiden hoitamiseksi, jotka liittyvät esimerkiksi asiakkaan tuntemiseen ja rahanpesun torjuntaan.     

REKRYTOINTI

Työnhakijoiden henkilötietojen käsittely perustuu hakuprosessiin osallistuvan työnhakijan pyyntöön ja/tai suhteeseen (ns. oikeutettu etu) joka syntyy, kun työnhakija jättää hakemuksensa tullakseen valituksi meillä avoinna olevaan tehtävään.

VOINKO PERUUTTAA SUOSTUMUKSENI TIETOJEN KÄSITTELYLLE?

Käytämme joissakin tapauksissa henkilötietojasi antamallasi suostumuksella. Tällöin sinulla on oikeus milloin tahansa peruuttaa antamasi suostumus.

Ilmoituksen voi tehdä asiakaspalveluumme.

Peruutusilmoituksen jälkeen emme enää käsittele suostumukseen perustuvia tietoja. Peruutus ei kuitenkaan vaikuta aiemmin tapahtuneeseen tietojen käyttöön, eikä suostumuksen peruuttaminen estä tietojesi käyttöä silloin, kun sille on joku toinen lainmukainen peruste – kuten sopimuksen toteuttaminen.

Lisätietoja tietojen käytöstä omalla suostumuksellasi löydät kohdasta Millä perusteella käsittelette tietojani?

MITÄ TIETOJANI KÄSITTELETTE?

PERINTÄ

Käytämme ja käsittelemme perinnässämme seuraavia tietoja asiakkaasta:

  • Yksilöinti- ja tuntemistiedot (ml. henkilötunnus)
  • Yhteystiedot (esim. osoite ja puhelinnumero)
  • Edustajan tai asiamiehen tiedot
  • Edunvalvontaa koskevat tiedot
  • Velkaa koskevat tiedot
  • Maksusuoritukset
  • Perinnän kuluessa tekemämme toimenpiteet, kuten lähetetyt perintäkirjeet tai yhdessä sovitut maksusuunnitelmat
  • Tieto siitä, missä vaiheessa perintäprosessia asia on (esim. haaste, ulosotto)
  • Pankkiyhteystiedot
  • Luottotiedot
  • Tiedot tuloista, menoista ja varallisuudesta
  • Roolit ja vastuu yritystoiminnassa
  • Verotusta koskevat tiedot
  • Maksukykyä kuvaavat tiedot
  • Yhteydenottoja, asiointi- ja palvelutilanteita koskevat tiedot
  • Puhelutallenteet
  • Terveystiedot (silloin kun ne on saatu henkilöltä omalla suostumuksella tai velan perusteena ja tiedot ovat perinnän kannalta välttämättömiä)

Asiakasta voi perinnässä edustaa edunvalvoja, asiamies tai muu yhteyshenkilö, pesänselvittäjä tai velkaneuvoja. Perinnän sidosryhmiä ovat myös toimeksiantaja-asiakkaamme edustajat sekä ulosottoviranomaiset. Heidän kohdallaan käsittelemme:

  • Yksilöinti- ja tuntemistiedot (ml. henkilötunnus)
  • Yhteystiedot (esim. osoite ja puhelinnumero)
  • Tehtävänimike yrityksessä/organisaatiossa
  • Yhteydenottoja, asiointi- ja palvelutilanteita koskevat tiedot
  • Puhelutallenteet


LUOTONANTO

Lasku- ja erämaksupalvelussa käytämme seuraavia tietoja luotonhakijasta:

  • Yksilöinti- ja tuntemistiedot (ml. henkilötunnus)
  • Yhteystiedot (esim. osoite ja puhelinnumero)
  • Luottotiedot
  • Henkilön lasku- ja erämaksutavalla tekemät aiemmat ostokset ja niihin liittyvät laskutustiedot
  • Maksukäyttäytymistä koskevat tiedot
  • Tiedot mobiilivarmenteesta

Meiltä maksuaikaa/kertaluoton saaneen asiakkaan kohdalla käsittelemme seuraavia tietoja:

  • Yksilöinti- ja tuntemistiedot (ml. henkilötunnus)
  • Yhteystiedot (esim. osoite ja puhelinnumero)
  • Henkilön lasku- ja erämaksutavalla tekemät ostokset ja niihin liittyvät laskutustiedot
  • Luottopäätöstä koskevat tiedot
  • Yhteydenottoja, asiointi- ja palvelutilanteita koskevat tiedot
  • Puhelutallenteet
  • Maksut / maksusuoritukset
  • Maksukäyttäytymistä koskevat tiedot
  • Pankkiyhteystiedot
  • Luottotiedot
  • IP-osoitetiedot


LUOTTOTIETOPALVELUT

Luottotietopalvelussa käsittelemme ja välitämme luottotietokyselyn kohteena olevan henkilön tietoja:

  • Yksilöintitiedot (ml. henkilötunnus)
  • Luottotiedot (henkilötietojen käsittelijänä)
  • Henkilön vastuuasemat yritystoiminnassa (henkilötietojen käsittelijänä)
  • Kyselytiedot: luottotietokyselyt ja niiden tekijä


ASIAKKUUKSIEN HOITO JA MARKKINOINTI

Asiakkuuksien ylläpidossa ja yrityksille suunnatussa palvelujen markkinoinnissa käsittelemme nykyisten ja potentiaalisten asiakasyritysten edustajien sekä palvelujemme käyttäjien tietoja:

  • Yksilöinti- ja tuntemistiedot
  • Yhteystiedot (esim. sähköpostiosoite ja puhelinnumero)
  • Tehtävänimike yrityksessä
  • Yhteydenottoja, asiointi- ja palvelutilanteita koskevat tiedot
  • Puhelutallenteet
  • Kyselytiedot: luottotietokyselyt ja niiden tekijä (luottotietopalvelujen käyttäjät)


REKRYTOINTI

Työnhakijoista voimme käyttää seuraavia henkilötietoja:

  • Yksilöintitiedot
  • Yhteystiedot (esim. osoite ja puhelinnumero)
  • Työhakemuksen sisältämät tiedot (ml. suositustiedot ja työhistoriatiedot)
  • Luottotiedot (avoimeen tehtävään valitun henkilön kohdalla)
  • Soveltuvuusarvioinnin perustella saadut tiedot
MISTÄ SAATTE TIETONI?

PERINTÄ

Perinnän palveluissa saamme tietosi yleensä alla olevista lähteistä:

  • Toimeksiantaja-asiakkaaltamme tai alkuperäiseltä velkojalta
  • Asiakkaalta eli sinulta (esim. kun asioit kanssamme tai maksat laskun/velan)
  • Asiakkaan edustalta/asiamieheltä/edunvalvojalta
  • Tekemiemme toimenpiteiden kautta
  • Lowellin muista konserniyhtiöistä
  • Ulosottoviranomaisilta (ulosottoa koskevat tiedot)
  • Tuomioistuimilta (oikeudellista perintää koskevat tiedot)
  • Väestörekisteristä (osoite- ja henkilötiedot)
  • Oikeusrekisterikeskuksesta (konkurssi-, yrityssaneeraus- ja velkajärjestelytiedot)
  • Luottotietoyhtiöstä/rekisteristä (julkiset maksuhäiriömerkinnät)
  • Yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä YTJ (yritystiedot)
  • Verottajalta (julkiset verotiedot)
  • Patentti- ja rekisterihallituksesta PRH (yksilöintitiedot)
  • Numero-, osoite- ja yhteystietopalveluyrityksiltä (puhelinnumero, osoitetiedot)
  • Maistraateista (edunvalvontatiedot)
  • Viranomaisten sanktiotietokannoista (esim. EU:n pakotteet)


Saatamme pyytää sinulta lisätietoja, mutta sinulla ei ole velvollisuutta tietojen antamiseen. Tietojen antamatta jättäminen voi kuitenkin vaikuttaa kannaltasi kielteisesti, esimerkiksi silloin kuin on tarve osoittaa, että velka on maksettu tai reklamaatiolla on perusteet.   


LUOTONANTO

Kertaluotonannossa (lasku- ja erämaksupalvelu) saamme henkilötiedot pääsääntöisesti näistä tietolähteistä:

  • Asiakkaalta eli sinulta
  • Luottotietorekisteristä
  • Väestörekisterikeskuksesta
  • Kauppiasasiakkaaltamme/kumppaniltamme
  • Tekemiemme toimenpiteiden kautta
  • Rahanpesutorjuntaan liittyvistä viranomaistietokannoista


Pyydämme sinulta tietoja ennen luottosopimuksen tekemistä, mutta sinulla ei ole velvollisuutta tietojen antamiseen. Tietojen antamatta jättäminen voi kuitenkin vaikuttaa sinun kannaltasi kielteisesti niin, että hakemustasi ei käsitellä tai luottoa ei myönnetä.

LUOTTOTIETOPALVELUT

Luottotietopalvelussa käsittelemämme ja välittämämme henkilötiedot saadaan seuraavista lähteistä:

  • Luotonantaja-asiakkaalta
  • Asiakkaalta eli sinulta
  • Luottotietoyhtiöstä/rekisteristä
  • Väestörekisterikeskuksesta
  • Tekemiemme toimenpiteiden kautta
  • Numero- ja osoitepalveluyrityksiltä

Sinulla ei ole velvollisuutta antaa itsestäsi tietoja. Tietojen antamatta jättäminen ei kuitenkaan estä sinua koskevan luottotietokyselyn tekemistä ja tietojen välittämistä.

ASIAKKUUDEN HOITO JA MARKKINOINTI

Asiakastamme tai potentiaalista asiakasta edustavien yhteyshenkilöistä saamme tietoja:

  • Asiakasyrityksestä, jota edustat
  • Asiakasyritystä edustavalta yhteyshenkilöltä eli sinulta
  • Tekemiemme toimenpiteiden kautta
  • Yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä (YTJ)
  • Markkinointitietoyhtiöiltä
  • Numero- ja osoitetietojen tarjoajilta
  • Luottotietoyhtiöstä/rekisteristä

Sinulla ei ole lakiin tai asiakassopimukseen perustuvaa velvollisuutta antaa itseäsi koskevia tietoja. Pyydettyjen tietojen antamatta jättäminen voi kuitenkin vaikuttaa niin, että et voi käyttää kaikkia palvelujamme tai et saa meiltä tietoa palveluistamme. 


REKRYTOINTI

Hakiessamme henkilöä avoinna olevaan tehtävään saamme henkilön tietoja:
 

  • Hakijalta itseltään
  • Hakijan nimeämältä suosittelijalta
  • Luottotietoyhtiöstä/rekisteristä
  • Soveltuvuusarviointi- ja rekrytointikonsulteilta


Työnhakijana sinulla ei ole lakiin tai sopimukseen perustuvaa velvollisuutta antaa meille tietojasi, mutta työnhaun kannalta tarpeellisten tietojen antamatta jättäminen johtaa siihen, että hakemus käsitellään puutteellisin tiedoin tai että sitä ei käsitellä lainkaan.

KENEN KANSSA JAATTE TIETOJANI?

Emme luovuta tai myy henkilötietojasi kolmansille osapuolille ilman antamaasi suostumusta.

PERINTÄ

Annamme henkilötietojasi vain sellaisille tahoille, jotka liittyvät perinnän toteuttamiseen. Emme luovuta tietojasi kolmansille osapuolille.

  • Toimeksiantaja-asiakkaalle, jonka saatavaa perimme palvelukumppanina
  • Asiakkaalle eli sinulle
  • Asiakkaan edustajalle/asiamiehelle/edunvalvojalle
  • Tuomioistuimelle
  • Ulosottoviranomaiselle
  • Toimintaamme valvoville viranomaisille eli kuluttaja- ja kilpailuviranomaisille sekä aluehallintoviranomaisille
  • Poliisille
  • Tuomioistuinten määräämälle selvittäjälle
  • Luottotietoyhtiölle
  • Numero-, osoite- ja yhteystietopalveluyrityksille tietojen tarkistamista varten
  • Väestörekisterikeskukselle tietojen tarkistamista varten
  • Alihankkijoille, joita käytämme perintäpalvelujen tuottamisessa (esim. tulostus- ja postitusyhtiöt, IT-palvelutoimittajat, Lowellin konserniyhtiöt sekä asiamiehet)

Voimme antaa yksilöinti- ja velkavastuuta koskevat tiedot myös kolmansissa maissa olevalle asiamiehellemme, jos se on välttämätöntä sen vuoksi, että asiakas asuu kyseissä maassa. Muutoin emme anna henkilötietoja kolmansiin maihin.

LUOTONANTO

Lasku- ja erämaksupalvelun asiakkaan henkilötietoja voimme antaa:

  • Asiakkaalle eli sinulle itsellesi
  • Kauppiasasiakkaallemme, jonka palvelujen tai tuotteiden ostamiseksi asiakas on käyttänyt laskua tai kertaluottoa
  • Luottotietoyhtiölle
  • Väestörekisterikeskukselle tietojen tarkistamista varten
  • Tuomioistuimille (laskun perinnässä)
  • Ulosottoviranomaisille (laskun perinnässä)
  • Valvontaviranomaisille (KKV ja AVI)
  • Poliisille
  • Numero-, osoite- ja yhteystietopalveluyrityksille tietojen tarkistamista varten
  • Alihankkijoille, joita käytämme palvelujemme tuottamisessa (esim. tulostusoperaattorit, IT-toimittajat, konserniyhtiöt)

Emme luovuta henkilötietojasi kolmansiin maihin.


LUOTTOTIETOPALVELUT

Luottotietopalveluissa henkilötietojasi voidaan antaa:

  • Palvelua käyttävälle luotonantajayrityksille
  • Luottotietokyselyn kohteena olevalle henkilölle itselleen
  • Luottotietoyhtiöille
  • Väestörekisterikeskukselle
  • Alihankkijoillemme, joita käytämme palvelujemme tuottamisessa (esim. IT-palvelutoimittajat, Lowellin muut konserniyhtiöt)

Emme luovuta henkilötietojasi kolmansiin maihin.


ASIAKKUUKSIEN HOITO JA MARKKINOINTI

Voimme luovuttaa asiakasyritysten edustajien ja potentiaalisten asiakasyritysten edustajien henkilötietoja:

  • Alihankkijoille, joita käytämme viestinnässä, markkinoinnissa ja suoramarkkinoinnissa
  • Asiakasyritykselle, jota yhteyshenkilö edustaa
  • Yhteyshenkilölle itselleen
  • Lowellin toiselle konserniyhtiölle

Voimme antaa henkilötietojasi yhdysvaltalaiselle markkinointijärjestelmän tarjoajalle, joka on Privacy Shield -sertifioitu. Muihin kolmansiin maihin henkilötietoja ei siirretä.

REKRYTOINTI

Voimme antaa työnhakijan tietoja:

  • soveltuvuusarviointia suorittavalle palveluntarjoajalle
  • tietojärjestelmätoimittajalle
  • Lowellin toiselle konserniyhtiölle

Emme siirrä henkilötietojasi kolmansiin maihin.

KUINKA KAUAN SÄILYTÄTTE TIETOJANI?

Säilytämme tietojasi niin kauan kun se on tarpeellista sitä tarkoitusta varten, johon tiedot on kerätty ja tallennettu.

PERINTÄ

Vaikka perintä olisi päättynyt säilytämme tietojasi niin kauan kun se on tarpeellista sitä tarkoitusta varten, johon tiedot on kerätty. Tarve tietojesi säilyttämiseen perustuu esim. lainsäädäntöön tai toimeksiantaja-asiakkaamme kanssa tekemäämme palvelusopimukseen.

Asiakkaalla ja perintätoimintaa valvovalla viranomaisella (Kuluttaja- ja kilpailuvirasto, Aluehallintovirasto) on oikeus tehdä perintätoimiin liittyviä tiedusteluja ja esittää vaatimuksia vielä perinnän päättymisen jälkeen. Myös tämän vuoksi tietojen säilyttäminen on tarpeellista perinnän päättymisen jälkeenkin.

Asiakkaan tuntemiseen, rahanpesun torjuntaa ja kirjanpitoon liittyviä henkilötietoja säilytämme laissa säädetyn ajan.

LUOTONANTO

Ennakkoluottopäätöksen ja kielteiseen luottopäätökseen liittyviä henkilötietoja säilytämme 6 kuukautta luottopäätöksen tekemisestä, jonka jälkeen tiedot poistetaan.

Myönteiseen luottopäätökseen ja luottosuhteeseen liittyviä asiakastietoja säilytetään vain niin kauan kun se on tarpeen sopimukseen liittyvien oikeuksien ja velvoitteiden hoitamiseksi. 

Kirjanpitoon liittyviä henkilötietoja säilytämme laissa säädetyn ajan.

Asiakkaan tuntemiseen, rahanpesun torjuntaa ja kirjanpitoon liittyviä henkilötietoja säilytämme laissa säädetyn ajan.

LUOTTOTIETOPALVELUT

Säilytämme palvelussa käsiteltyjä henkilötietoja 3 vuotta luottotietokyselyn tekemisestä.

ASIAKKUUDEN HOITO JA MARKKINOINTI

Asiakassuhteiden ylläpidossa ja markkinoinnissa käyttämiämme tietoja säilytetään  niin kauan kuin se on tarpeellista ja asianmukaisia käyttötarkoitukseen nähden.

REKRYTOINTI

Säilytämme työhakuun liittyviä henkilötietoja 2 vuotta siitä kuin avoin tehtävä on täytetty. Avoimet työhakemukset säilytämme 6 kk hakemuksen saapumisesta.

 

KÄYTÄTTEKÖ TIETOJANI AUTOMAATTISIIN PÄÄTÖKSIIN TAI PROFILOINTIIN?

Käsittelemme asiakkaidemme henkilötietoja automaattisesti perinnän asiakaslähtöistä ohjaamista ja luotonannon riskien hallintaa varten. 

PERINTÄ

Käytämme henkilötietojen automaattiseen käsittelyyn perustuvaa profilointia perintätoimien suunnitteluun. Tarkoituksena on arvioida asiakkaan maksukykyä ja ennakoida tulevaa maksukäyttäytymistä perintähistoriaa koskevien tietojen sekä julkisten luotto- ja verotietojen avulla. Tietojen perustella tuotettu pisteytys ohjaa automaattisessa prosessissa valitsemaan asiakkaan kannalta järkevät perinnän toimenpiteet ja auttaa välttämään turhat, kustannuksia lisäävät toimenpiteet.   

Automatisoidusta tietojen käsittelystä ei aiheudu asiakkaalle merkittäviä seurauksia eikä se vaikuta asiakkaan oikeuksiin. Tarkoituksena on esimerkiksi etukäteen tunnistaa ne tapaukset ja tilanteet, joissa oikeudellisen perinnän aloittaminen ei ole tarkoituksenmukaista. 

LUOTONANTO

Kertaluoton (lasku- ja erämaksupalvelu) myöntäminen edellyttää myönteistä luottopäätöstä, joka tehdään jokaisen maksuaikaa tai luottoa hakevan asiakkaan kohdalla.

Luottopäätöksen (tai ennakkoluottopäätöksen) tekemisen yhteydessä käytämme automaattista päätösprosessia, joka sisältää luotonhakijan omaisuuksien arviointia. Tarkoituksena on asiakkaan luottokelpoisuuden arvioiminen ja tulevan maksukäyttäytymisen sekä luotonannon riskien ennakointi.

Automatisoitu päätöksenteko on välttämätön luottosuhteen solmimiseksi. Sillä varmistamme, että luottohakemus käsitellään tasapuolisesti, sujuvasti ja luotettavasti. Sillä ehkäistään paitsi luotonannon riskejä, kuten ylivelkaantumista ja luottotappioita, myös väärinkäytöksiä.

Seuraamme automaattisen päätösten kykyä ennustaa näitä riskejä systemaattisesti.

Käytämme automaattisessa luottopäätöksenteossa näitä tietoja:

  • Asiakkaan antamat yksilöintitiedot (nimi, osoite, henkilötunnus)
  • Ostokseen liittyvät tiedot (ostossumma, kauppapaikka, luottotyyppi, maksuerien lukumäärä)
  • Asiakkaan aiempi ostohistoria lasku- tai erämaksutavalla
  • Asiakkaan aiempi maksu- ja perintähistoria
  • Asiakkaan vahvaan tunnistamiseen liittyvät tiedot (Tupas, mobiilivarmenne)
  • Julkisista rekistereistä saatavat tiedot (väestörekisteri, luottotietoyhtiöt, viranomaisten sanktiotietokannat sekä PEP-listat)

Eri tekijöiden painoarvo automaattisessa päätöksenteossa vaihtelee, mutta lähtökohtaisesti luottopäätös on kielteinen, kun asiakkaalla on avoinna olevia erääntyneitä laskuja, voimassa oleva maksuhäiriömerkintä tai asiakas on alaikäinen.

Luotonhakijalla on oikeus riitauttaa automaattisesti tehty kielteinen luottopäätös ja pyytää hakemuksen käsittelyä uudelleen manuaalisesti. Sen voi tehdä ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme, puh. 02 2700 327.

MITEN VOIN TARKISTAA OMAT TIETONI?

Sinulla on oikeus saada itsellesi sinua koskevat tiedot, joita käsittelemme. Toimitamme tiedot sinulle kirjallisesti viimeistään kuukauden kuluttua pyynnöstäsi.

Voit pyytää omat tietosi:

  • sähköisellä lomakkeella – varmistamme henkilöllisyytesi pankkitunnuksilla
  • lähettämällä kirjallisen pyynnön osoitteeseen Lowell Suomi Oy, Rekisteripalvelut, PL 20, 20101 Turku – huomaathan allekirjoittaa pyyntösi omakätisellä allekirjoituksella
  • soittamalla asiakaspalveluumme

Jos pyydät omia tietojasi sopimusasiakkaamme tai palvelujemme käyttäjänä, ilmoitathan pyynnössäsi myös edustamasi yrityksen tai organisaation nimen.

Pyrimme käsittelemään pyyntösi mahdollisimman pian. Jos emme jostakin syystä voi toteuttaa pyyntöäsi kuukauden kuluessa, ilmoitamme siitä.

Henkilöllisyytesi suojaamiseksi sähköiset pyynnöt varmennetaan pankkitunnuksilla ja kirjalliset pyynnöt omakätisellä allekirjoituksella. Asiakaspalvelupuheluissa varmistamme soittajan henkilöllisyyden ns. kontrollikysymyksillä.

Omien tietojen tilaus

MITÄ MUITA OIKEUKSIA MINULLA ON?

OMIEN TIETOJEN OIKAISEMINEN

Jos huomaat puutteita tai virheitä tiedoissasi joita käsittelemme, sinulla on oikeus pyytää niiden korjaamista. Kun lähetät meille korjauspyynnön, yksilöithän korjattavan tiedon tarkasti ja kerrothan myös perusteet sille, miksi tieto pitää oikaista.

OMIEN TIETOJEN POISTAMINEN

Sinulla on oikeus pyytää tietojesi poistamista, 1) jos tietojasi ei enää tarvita tarkoitukseen, johon ne kerätty, 2) jos peruutat antamasi suostumuksen, 3) jos vastustat tietojesi käsittelyä tai 4) jos tietojasi on käsitelty lainvastaisesti.

Silloin kun tietojasi käsitellään lakisääteisten velvollisuuksien tai oikeusvaateiden vuoksi tai tilastotarkoituksiin, emme välttämättä voi poistaa tietojasi, vaikka pyytäisit sitä.

OMIEN TIETOJEN KÄSITTELYN RAJOITTAMINEN

Sinulla on oikeus vaatia henkilötietojesi käsittelyn rajoittamista esimerkiksi sillä aikaa, kun selvitämme tietojen oikeellisuutta tai tietojen poistamista koskevaa pyyntöäsi.

Voit pyytää tietojen käsittelyn rajoittamista myös tilanteessa, jossa haluat että tietosi säilytetään (esim. oikeusvaateen vuoksi) ja ne oltaisiin muussa tapauksessa poistamassa käsittelyperusteen päättymisen vuoksi.

TIETOJEN SIIRTÄMINEN JÄRJESTELMÄSTÄ TOISEEN

Silloin kuin tietojen käsittely perustuu antamaasi suostumukseen tai tiedot on annettu meille sopimuksen yhteydessä, sinulla on oikeus saada henkilötietosi konekielisessä muodossa, jos niitä käsitellään automaattisesti.  

HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELYN VASTUSTAMINEN

Silloin kun henkilötietojesi käsittely perustuu oikeutettuun etuun tai yleiseen etuun, sinulla on erityiseen henkilökohtaiseen syyhyn liittyvillä perusteilla oikeus vastustaa tietojesi käsittelyä.

Emme kuitenkaan välttämättä lopeta tietojesi käsittelyä, vaikka vastustaisit sitä. Näin silloin kun tietojen käsittely on välttämätöntä tai kun kyse on oikeusvaateen hoitamisesta. 

Oikeus koskee myös suoramarkkinointia. Uutiskirjeidemme ja suoramarkkinointiviestiemme vastaanottajalla on aina mahdollisuus peruuttaa tilaus tai kieltäytyä viestien vastaanottamisesta jatkossa.

OMIIN TIETOIHIN LIITTYVÄT PYYNNÖT:

Voit osoittaa omiin tietoihisi liittyvät pyynnöt meille:

  • lähettämällä kirjallisen pyynnön osoitteeseen Lowell Suomi Oy, Rekisteripalvelut, PL 20, 20101 Turku – huomaathan allekirjoittaa pyyntösi omakätisellä allekirjoituksella
  • soittamalla asiakaspalveluumme
  • omat tiedot voit pyytää sähköisellä lomakkeella 

Jos pyydät omia tietojasi sopimusasiakkaamme tai palvelujemme käyttäjänä, ilmoitathan pyynnössäsi myös edustamasi yrityksen tai organisaation nimen.

Pyrimme käsittelemään pyyntösi mahdollisimman pian. Jos emme jostakin syystä voi toteuttaa pyyntöäsi kuukauden kuluessa, ilmoitamme siitä.

Henkilöllisyytesi suojaamiseksi sähköiset pyynnöt varmennetaan pankkitunnuksilla ja kirjalliset pyynnöt omakätisellä allekirjoituksella. Asiakaspalvelupuheluissa varmistamme soittajan henkilöllisyyden ns. kontrollikysymyksillä.

MIHIN VOIN VALITTAA TIETOJENI KÄSITTELYSTÄ?

Sinulla on oikeus valittaa henkilötietojesi käsittelyyn liittyvistä tilanteista tietosuojaviranomaiselle. Suomessa tietosuojaviranomaisena toimii Tietosuojavaltuutettu:

Tietosuojavaltuutetun toimisto
Vaihde: 029 56 66700
Käyntiosoite: Ratapihantie 9, 6. krs, 00520 Helsinki
Postiosoite: PL 800, 00521 Helsinki
Sähköposti: tietosuoja@om.fi
Lisää yhteystietoja: www.tietosuoja.fi

REKISTERINPITÄJÄ JA YHTEYSTIEDOT

PERINTÄ, LUOTTOTIETOPALVELUT, ASIAKKUUDET, MARKKINOINTI JA REKRYTOINTI

Perinnän ja luottotietopalvelujen sekä asiakkuuksien, markkinoinnin ja rekrytoinnin osalta rekisterinpitäjänä on Lowell Suomi Oy (y-tunnus 0140351-4).

Perintätarkoituksessa ostettujen velkojen osalta Lowell Suomi Oy:n kanssa yhteisrekisterinpitäjänä toimii Lowell Suomi Oy:n emoyhtiö Lowell Rahoitus Oy (y-tunnus 0425475-3).

LUOTONANTO

Luotonannossa rekisterinpitäjänä on Lowell Rahoitus Oy (0425475-3).

Lowell Rahoitus Oy:n kanssa yhteisrekisterinpitäjänä on samaan konserniin kuuluva ruotsalainen Lindorff Payment Services Ab (y-tunnus 559037-7676, Kungsgatan 57 A, 11122 Tukholma, Ruotsi).

Yhteystiedot

Voit ottaa yhteyttä kaikkiin Lowellin yhtiöihin eli rekisterinpitäjiin:

Vaihde: 010 270 000
Käyntiosoite: Joukahaisenkatu 6, 20520 Turku
Postiosoite: PL 20, 20101 TURKU
Lisää yhteystietoja

TIETOSUOJAVASTAAVA JA YHTEYSTIEDOT

Lowell Suomi Oy ja Lowell Rahoitus Oy ovat nimittäneet tietosuojavastaavan, jolle voit lähettää henkilötietojen käsittelyä ja tietosuoja-asioita koskevia yhteydenottoja.

Tavoitat tietosuojavastaavamme  sähköpostitse osoitteesta: tietosuojavastaava@lowell.com

TULOSTA TIETOSUOJASELOSTE

Alla olevasta linkistä voit avata ja tulostaa tietosuojaselosteen.

Avaa ja tulosta PDF

PRINT PRIVACY POLICY

You may open and print privacy policy in the link below.

Open and print PDF

Käytämme asiakkaidemme, toimeksiantajiemme ja työnhakijoiden henkilötietoja eri tarkoituksissa. Näitä tarkoituksia ovat: 1) maksamattomien laskujen ja velkojen perintä, 2) ostosten maksamiseen liittyvä luotonanto ja maksuajan myöntäminen (lasku- ja erämaksupalvelu), 3) luottotietopalvelujen tuottaminen toisille yrityksille, 4) asiakassuhteiden hoito ja markkinointi sekä 5) uusien työntekijöiden rekrytointi. Käsittelemme tietojasi vain kun siihen on lainmukainen peruste.

Käytämme henkilötietoja myös kun hoidamme laskutusta toisen yrityksen puolesta palvelukumppanina. Näissä yhteyksissä toimimme henkilötietojen käsittelijänä, ja lisätietoja tietojen käsittelystä saat tällöin laskuttavalta yritykseltä (rekisterinpitäjältä).

PERINTÄ

Käytämme henkilötietoja silloin kun maksua ei ole suoritettu alkuperäisen sopimuksen ehtojen mukaan. Tietojen käsittelyn tarkoituksena on tällöin erääntyneen maksun tai velan perintä, joka voi perustua asiakkaamme eli laskuttajan/velkojan antamaan toimeksiantoon tai siihen, että olemme ostaneet velan perintätarkoitusta varten.

Henkilötietoja voidaan käyttää perinnässä eri tilanteissa ja tarkoituksissa. Tietoja käsitellään ns. vapaaehtoisen perinnän sekä oikeudellisen perinnän suorittamiseksi, johon kuuluu myös rikos-, riita-, maksukyvyttömyys- ja hakemusasioiden hoitamista. Käytämme tietoja kun käsittelmme maksuja ja kun raportoimme perinnästä toimeksiantaja-asiakkaalle, viranomaisille (esim. ulosottoviranomaisille ja tuomioistuimille) ja maksuhäiriörekisteriä ylläpitäville luottotietoyhtiöille.

Hyvä asiakaspalvelu on keskeinen osa asiakaslähtöistä perintää. Käytämme henkilötietojasi palvelutilanteiden hoitamiseen ja todentamiseen, maksuvaihtoehtojen tarjoamiseen ja maksujärjestelyistä sopimiseen. Hyödynnämme asiakastietoja myös asiakkaiden palvelukäyttäytymisen tutkimisessa, tilastotarkoituksissa sekä palvelujen kehittämisessä, mihin liittyy henkilöstön kouluttaminen.

Käsittelemme henkilötietoja perinnän suunnittelua avustavassa profiloinnissa. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että voimme ohjata perinnän toimenpiteitä tapauskohtaisesti asiakashistoriatietojen perusteella tuotetun, tulevaa maksukäyttäytymistä ennustavan pisteytyksen avulla. Käytämme tietoja myös perintätarkoitusta varten ostettavien velkakantojen analysointiin.  

Lisäksi laki asettaa meille esimerkiksi asiakkaan tuntemiseen, kirjanpitoon ja rahanpesun torjuntaan liittyviä velvoitteita, joiden täyttäminen edellyttää henkilötietojen käsittelyä.

Henkilötietoja, jotka liittyvät ostamiemme velkojen maksamiseen käytetään myös omaan luotonantoomme liittyvässä päätöksenteossa. 

LUOTONANTO

Myönnämme ostosten maksamiseen ja rahoittamiseen tarkoitettuja kertaluottoja lasku- ja erämaksupalvelussamme. Näissä yhteyksissä henkilötietojen käsittelyn tarkoitus on luotonanto eli luoton tai maksuajan myöntäminen. Käytännössä tietoja käytetään ennakkoluottopäätösten sekä varsinaisten luottopäätösten tekemiseksi. Luottopäätös tehdään tietojen automaattisen arvioinnin perusteella. Tietojasi käytetään myös, kun raportoimme päätöksistä kauppiasasiakkaallemme.

Asiakaspalvelumme palvelee asiakkaita luottoihin ja maksamiseen liittyvissä asioissa. Käytämme tällöin tietojasi asiakaspalvelutilanteiden hoitamiseen ja todentamiseen, laskutukseen ja perintään, palvelujen kehittämiseen, markkinointiin sekä henkilöstön kouluttamiseen. Tietojasi voidaan käyttää myös suoramarkkinointiin.

Maksukäyttäytymiseen liittyviä asiakashistoriatietoja käytetään myös perintätarkoitusta varten ostettavien velkojen analysoinnissa sekä tilastointitarkoituksissa.

Lainsäädäntö sekä viranomaisohjeet asettavat meille kuten muillekin luotonantajille velvoitteita, joiden täyttämisessä tarvitaan henkilötietoja. Nämä velvoitteet liittyvät asiakkaan tunnistamiseen, kirjanpitoon, rahanpesun torjuntaan, väärinkäytösten ehkäisemiseen sekä riskienhallintaan.

LUOTTOTIETOPALVELUT 

Käsittelemme ja välitämme henkilöiden tietoja sekä yritysten vastuuhenkilöiden tietoja luottotietopalveluissamme, joita tuotamme sopimuspalveluna muille luotonantajayrityksille. Käsittelemme henkilötietoja tässä yhteydessä henkilön tunnistamiseksi ja luottokelpoisuutta kuvaavien tietojen välittämiseksi. Palveluilla tuetaan asiakasyrityksemme luottopäätöksentekoa.

Tietoja käsitellään myös asiakasraportoinnissa, asiakaspalvelussa, palvelun kehittämisessä, henkilöstön kouluttamisessa sekä tilastotarkoituksissa.

Käytämme henkilötietoja myös luottotietopalveluja koskeviin lakisääteisiin velvoitteisiin, mm. luottotietokyselyjen tallentamiseen ja raportointiin pyydettäessä.

ASIAKKUUKSIEN HOITO JA MARKKINOINTI

Käsittelemme ja tallennamme henkilötietoja toimeksiantaja-asiakkaan / asiakasta edustavan henkilön tunnistamiseen, sopimussuhteen hoitamiseen, asiakassuhteeseen liittyvään yhteydenpitoon ja viestintään, palvelujamme koskevaan raportointiin sekä verkko- ja extranetpalvelujemme käyttäjien tunnistamiseen.

Käytämme ammattirooliin liittyviä henkilötietoja myös yrityksille suunnattujen palvelujemme myynnissä, markkinoinnissa ja suoramarkkinoinnissa.

REKRYTOINTI

Käsittelemme ja tallennamme henkilötietoja meille lähetettyjen työhakemusten läpikäymisessä, työhakuun liittyvissä haastatteluissa sekä työsopimuksen solmimisessa.