maalisk. 9, 2017

Nuoret miehet ostavat kerralla eniten

Loppuvuoden kampanjaputki siivitti verkko-ostokset laskulla ja erämaksulla lähes 30 prosentin kasvuun alkuvuoteen verrattuna. Nainen kävi ostoksilla verkossa usein, mutta mies kulutti kerralla enemmän.
caption

 

Verkkokaupoissa tehtiin heinä-joulukuussa 2016 28 prosenttia enemmän verkko-ostoksia Lindorffin lasku- ja erämaksutavalla kuin alkuvuonna. Kasvua selittävät joulun ajan lisämyynnin rinnalla Black Fridayn ja Cyber Mondayn kaltaiset, loppuvuoteen ajoittuneet alennusmyyntikampanjat. 

”Verkkokaupan luonne ja kampanjoihin perustuvan myynnin vahvistuminen haastavat vahvasti kaupan perinteistä joulusesonkia. Erittäin hyviä myyntiviikkoja oli viime vuonna jo marraskuun puolella. Ne houkuttelivat verkko-ostoksille seniorejakin”, sanoo tuotepäällikkö Elina Gustafsson Lindorffista.

Viime vuonna kaikista laskulla tai erämaksulla maksetuista verkko-ostoksista 7 kymmenestä teki nainen. Siitä huolimatta naiset kuluttivat ostoksiinsa vain hiukan yli puolet, 54 prosenttia, ostoksiin käytetystä rahasta. Tiedot käyvät ilmi tuoreesta Lindorff Analyysi -julkaisusta.

Ero selittyy sillä, että vaikka miehet tekivät ostoksia naisia harvemmin, miehen laskulla tai erämaksulla maksaman kertaostoksen arvo (443 euroa) oli kaksinkertainen naisten ostokseen (228 euroa) verrattuna.

Kullanarvoiset kohderyhmät: alle 30-vuotiaat miehet ja perheenäidit

Eniten verkko-ostoksia laskulla tai erämaksulla tekivät euroissa mitattuna 20–24-vuotiaat ja 25-29-vuotiaat miehet (16 % myynnistä). Kaikkein suurimmat ostoskorit olivat 20-24-vuotialla miehillä, keskimäärin noin 500 euroa. Useimmin ostoksilla kävivät puolestaan 35–39-vuotiaat naiset (10 % kaikista ostoskerroista), joista moni elää lapsiperhearkea ja ruuhkavuosia.

”Nämä kuluttajaryhmät ovat verkkokauppiaalle kullanarvoisia kohderyhmiä konseptista riippuen. Koko perheelle hankintoja tekevien naisten ja nuorten sinkkumiesten tarpeet, motiivit ja käyttäytyminen ovat hyvin erilaisia, mutta monipuoliset maksutavat palvelevat molempia”, Elina Gustafsson sanoo.

Useammassa kuin yhdessä erässä maksetut ostokset olivat 130 prosenttia arvokkaampia kuin kerralla maksetut. ”Tämän pitäisi kiinnostaa kaikkia verkkokauppiaita, jotka pyrkivät ostoskorien kasvattamiseen”, Gustafsson sanoo.

Lindorff Analyysin mukaan siinä missä miehillä ostoskorin arvo pienenee iän myötä, naisten kohdalla iällä ei ole merkittävää vaikutusta kertaostoksen kokoon. 

Osana Lindorff Analyysia julkaistu tarkastelu perustuu otokseen Lindorffin lasku- ja erämaksutavalla Suomessa tehdyistä verkko-ostoksista vuonna 2016. Vertailussa on mukana yli 200 000 ostostapahtumaa liki 300 eri verkkokauppapaikassa. Voit ladata Lindorff Analyysintilastoineen yhteystiedot jättämällä.

Lisätietoja

Elina Gustafsson, tuotepäällikkö, Lindorff Oy
puh. 050 566 1535

Jenni Siimesvaara, Head of Marketing
puh. 050 362 4475

;